Wil je een afnemersanalyse uitvoeren? Dan kan het handig zijn om gebruik te maken van diverse modellen en theorieën. De 6 w’s van Ferrel is bijvoorbeeld een onderdeel van de afnemersanalyse. Hiermee wordt de externe omgeving van een bedrijf in kaart gebracht. Het model heeft als doelstelling om achter de wensen en behoeftes te komen van de doelgroep en brengt deze in kaart. Er zal antwoord worden gegeven op de volgende vragen:
● Wie zijn de huidige- en potentiële afnemers van het bedrijf?
● Wat doen de huidige- en potentiële afnemers met de dienst van het bedrijf, of van andere aanbieders?
● Waar kopen de huidige- en potentiële afnemers de diensten van het bedrijf, of van andere aanbieders?
● Wanneer kopen de huidige- en potentiële afnemers de diensten van het bedrijf, of van andere aanbieders?
● Waarom kopen huidige- en potentiële afnemers de dienst van het bedrijf, of van andere aanbieders? (“De 6 W’s van Ferrel | Afnemersanalyse –”, 2021).
Ook is het belangrijk om te achterhalen waarom de potentiële afnemers een dienst zoals een bedrijf die ook aanbiedt niet aanschaffen. Naast het onderzoeken van de koopmotieven komen ook de huidige prestaties aan bod. Hier wordt het onderscheidend vermogen van de dienst uitgelicht. Door dit te doen weet een bedrijf waarom de diensten worden gekocht en waarom niet.
Misschien heb je er nog nooit over nagedacht maar het inzicht hebben in de gebruikssituaties is ontzettend waardevol. Dit wordt gedaan middels het in kaart brengen van de koopmotieven. Door te weten waarom de afnemer de dienst koopt, kunnen er nieuwe ideeën worden gebruikt voor een communicatie- of marketingstrategie.
Natuurlijk zijn er veel meer modellen die je kunt gebruiken om onderzoek te doen. Als je niet zeker weet of je de juiste hebt gevonden, kijk dan in Google voor meer inspiratie. Je kunt de term ‘afnemersanalyse’ intypen, of strategische modellen.