Met een marktonderzoek breng jij de markt waarin jouw bedrijf zich bevindt in kaart. Het laat zien hoe jij je kunt onderscheiden van je concurrenten. Ook bekijk je wie je klanten kunnen zijn en hoe je deze klanten naar jouw bedrijf kunt halen. Dit onderzoek bestaat uit verschillende onderzoeken die je moet uitvoeren om tot het juiste resultaten te komen. Ook komen er analyses bij kijken die noodzakelijk zijn om je informatie te filteren.
Een marktonderzoek begint met een SWOT-analyse ook wel een sterkte en zwakte analyse genoemd. Je vergelijkt jezelf hier met de concurrent op de markt. Je legt jouw zwakke en sterke punten tegenover de concurrenten vast op papier zodat je gelijk kunt zien waar je kansen en bedreigingen liggen. Daarna ga je de ontwikkelingen binnen de markt in kaart brengen met een brancheonderzoek. Hiermee kun je de haalbaarheid meten van je onderzoek. Dat geeft een blik of het zin heeft of dat je er een andere draai aan moet geven. Vervolgens ga jij informatie verzamelen van je grootste concurrenten door middel van een concurrentieanalyse. Als je dit allemaal gedaan hebt kun je een analyse maken van potentiƫle klanten door het maken van een klantenonderzoek die je hierna gaat analyseren.
De voordelen en de nadelen van de locatie voor je bedrijf zet je een omgevingsanalyse op. Onderzoek daarna de wensen en behoeftes van je bestaande klanten zo weet je of je iets moet aanpassen. Bekijk daarna of je de gewenste imago hebt, je kunt je imago aanpassen door het opzetten van een strategie.
Tips voor het opzetten van een marktonderzoek:
- Werk je met vragenlijsten, leg dan van tevoren je vragen vast.
- Stel niet teveel vragen, filter je vragen, zodat je alleen de antwoorden krijgt waar je wat aan hebt.
- Blijf objectief
- Kies de juiste manier om je analyse uit te voeren wat past bij de doelgroep